THOM VINK, HAROLD DE BREE, ARIANNE OLTHAAR, MARJOLIJN VAN DER MEIJ

05.06.2009 - 02.07.2009

MATH FOR THE MASSES


Ryhmämme koostuu kuvataiteen eri aloilla toimivista taiteilijoista. Työskentelemme itsenäisesti, mutta toisinaan kokoonnumme yhteisiin projekteihin. Vaikka kullakin on hyvin yksilöllinen lähestymistapansa ympäröivään maailmaan, mielestämme taidettamme yhdistää samantapainen näkemys ihmisten käyttäytymisestä, näkemys yhteiskunnasta arkkitehtuurisina rakennuspalikoina ja sosiaalisten struktuurien ja näitä rakennuspalikoita kansoittavien ihmisten lähitarkastelu.

Harold de Bree rekonstruoi sotilaallisia ja teollisia objekteja. Ne ovat täysikokoisia ja perustuvat internetistä löydettyihin kuviin ja piirroksiin. Nämä yksinkertaiset ja ankarat objektit johtavat raakoihin ja tyrmääviin kuviin. Ne ovat raskaita, epämiellyttäviä, giganttisia ja vaarallisia esineitä. Laadultaan harmaita kuvia. De Breen töitä ei voi ohittaa. Ne ovat massiivisesti läsnä, überkirkkaita. Ne ottaa sellaisina kuin ne ovat, ainakin ensisilmäyksellä. Toisella silmäyksellä konkreettisuus katoaa, ja sen korvaa vangitseva ilmapiiri. Tarkkasilmäisyyden korvaa epävarmuus, vastaukset korvaavat kysymykset. Hänen rakenteensa eivät miellytä, eivät ole kauniita, niillä ei ole esteettistä tarkoitusta. Mikään ei ole piilossa eikä mitään kompromisseja ole tehty. Hän muuttaa railon veistokseksi. Ikään kuin hänen mimeettiset esineet olisivat olleet aina siinä missä ne ovat. Niiden kautta todellisuus on läsnä vain itselleen ja jokapäiväiselle elämälleen, ne kertovat todellisuudesta riisuen luuta myöten vähitellen, kevyt, näkymätön, jatkuva ja vainoharhainen läsnäolo. Ne jotka ymmärtävät sen, kuolevat siihen.

Arianne Otlhaaria kiinnostavat 60- ja 70-luvun ideaalien ja muotokielen katoavaisuus. Hän keskittyy erityisesti julkisiin, erityisiin tarkoituksiin suunniteltuihin tiloihin. Nämä ovat sisätiloja, jotka olivat aikanaan erityisen nykyaikaisia, mutta vaikuttavat tällä hetkellä aikansa eläneiltä, ja tulevat pian puretuiksi tai uudistetuiksi. Hänen viimeisn filminsä, Ravintolavaunut, kuvaa itä- ja kaakkois-euroopan tyhjiä ravintolavaunujen sisätiloja. Olthaar on etsinyt ravintolavaunuja, joiden sisätilat ovat edelleen 60- ja 70-luvun asussa. Elokuva on Olthaarin kunnianosoitus näiden vaunujen erityiselle tunnelmalle, valolle ja verhoilulle. Olthaar haluaa korostaa ravintolavaunun erityistä luonnetta, baaribistro jossa on kiinteät kalusteet ja rajoitetut mitat, joka kulkee läpi maiseman.

Marjolijn van der Meij on viimeisimmissä töissään keskittynyt ihmisen ja hänen ympäristönsä suhteeseen. Vanhat valokuvat lähtökohtanaan hän paljastaa sosiaalisten rakenteiden ja ryhmäkäyttäytymisen piileviä virtauksia. Isoissa liitupiirustuksissa maisemasta tulee ihmiskunnan lamaantuneen ja ylipainoisen henkisen tilan peili. Snap-shot –kuvissa ihmiset lojuvat laiskasti ruohikolla, pelloilla ja kallioilla maailmassa, joka ei enää liiku. Vesiputoukset ovat jäätyneet, ja näiden jäätyneiden vesiverhojen seisovat ihmiset ovat kuin äänettömän kadoneen orkesterin soittajia. Ihmisryppäät täyttävät aukot mustavalkoisessa maailmassa. Massiiviset piirustukset paljastavat meille, että suhteemme maailman ihmeisiin on omistajan. Jopa absoluuttisessa kauneudessaan luonnon täytyy alistua naiville katseellemme. Me omistamme mutta emme ymmärrä. Tässä piilee van der Meijn piirustusten kauneus ja arvoituksellinen vilpittömyys.

Thom Vink työskentelee erilaisten medioiden parissa, yhdistäen piirustusta, valokuvaa, maalausta ja videota paikkasidonnaisissa installaatioissa. Työn juuret ovat arkkitehtuurissa, kaupunkimaisemassa ja 60- ja 70-luvun tietosanakirjojen kuvituksissa. Lyhytikäiset tietosanakirjat osittain aikansa eläneine tietoineen ovat ihmeellinen ja melankolinen muisto ajasta ennen googlea. Thom Vinkin tarkkapiirteiset kynäpiirustukset ja installaatiot muistuttavat tästä tiivistetyn informaation maailmasta - pienistä, usein arvoituksellisista kuvista ja kiehtovista infograafisista kaavioista, jotka yrittivät laajentaa mielemme ymmärtämään maailman ihmeitä atomeista kosmokseen. Tietosanakirjojen luonnonkuvaus yhdistettynä teknologian ja tieteen saavutuksiin loi informaation runsaudensarven, joka jätti jälkeensä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Tästä ”organisoidusta” maailmankuvasta Vink löytää materiaalinsa. Valikoimalla ja uudelleenjärjestelemällä kuvansa taiteilija antaa niille uuden esteettisen elämän ja tarkoituksen.

Tutustu taiteilijoiden kotisivuihin:
Harold de Bree
Marjolijn van der Meij
Thom Vink

 

 

Seuraava näyttely 10.7. – 2.8.2009: KICKS! Susanne Gottberg, Pekka Kauhanen, Markus Konttinen, Jukka Korkeila, Jukka Mäkelä, Antti Oikarinen, Tarja Pitkänen-Walter, Vesa-Pekka Rannikko, Kristiina Uusitalo