Janne Räisänen

Janne Räisäsen maalausagenda on nykykuvaston kuuma sulatusuuni. Hänellä on oivallinen kyky liikkua laajasti nykykulttuurin eri rekistereissä. Maalausten sisällöllinen ja ilmaisullinen moninaisuus kasvaa orgaanisesti kerroksittain. Aivan kuin maalausten olisi kerta toisensa jälkeen asutettava tyhjä maan piiri. Räisäsellä on tarinankertojan lahja ja hänen mielikuvituksensa vuotaa kuin runsaudensarvi. Tämä ilmenee niin maalausten visuaalisella kuin kielellisellä tasolla. Kuten taiteilija toteaa passikuvasarjan päälle kirjoittamassaan tekstissä: Welcome to my head, Tervetuloa pääni sisään!

Räisäsen taiteilijaminä esittäytyy groteskin lempilapsena. Räisänen on kulttuurin nälässään varsinainen ahmatti, oikea Sesam Streetin Cookie Monster! Hän uskoo kierrätykseen: saksalainen ekspressionismi, rap-musiikki, etnohörhöily, jalkapallo tai maailmankirjallisuus ovat kaikki hyvää polttoainetta. Maanalaiset oliot, sukukalleudet, irvokkaat suut, hybridit, tekstikatkelmat ja valumajäljet kansoittavat teoksia. Kuvalliset figuurit on usein pakattu maisemalliseen hurmaan. Hän toteuttaa teokset eri maalaus- ja piirustustekniikoilla, ahmii ympäriltään visuaalisia vaikutteita ja prosessoi ne ulos räisäsinä. Samassa joukkueessa voisi kuvitella pelaavan edesmennyt Jean-Michael Basquiat ja ikätoveri saksalainen Jonathan Meese.

Teoksissa ylhäinen ja alhainen paiskaavat kättä ja taustalla kuuluu burleski nauru. Teosnimet nostattavat visuaalisen ilottelun vielä uuteen nosteeseen katsojan iloksi: Pollock's Bollocks and a Bacon Cock as a Crucifixion (2003). Taiteilija tuntuu itse chillailevan vieressä ja tanssittavan yleisöään dj-setin äärellä. Tampereen taidemuseo valisti Räisäsen yhdeksi vuoden nuorista taiteilijoista vuonna 1999. Samana vuonna hänet asetettiin myös ehdolle Carnegie Art Award -maalauskilpailuun.

Leevi Haapala

Katso myös taiteilijan kotisivut.