Stefan Bremer

Stefan Bremer on keskeinen nimi suomalaisessa valokuvataiteessa. Hänen tuotannostaan löytyy esimerkkejä niin kuvajournalismista, dokumentarismista kuin taidevalokuvastakin, joista jälkimmäinen on kuitenkin saanut keskeisen sijan hänen urallaan. Olipa kuvatyyppi mikä tahansa, kuvaajana Bremer on aina läsnä vilpittömästi ja kokonaisvaltaisesti. Kuvien tunnelataukset ovat vahvoja ja ravistelevia: ne ovat samanaikaisesti herkkiä ja voimakkaita, lempeitä ja raivokkaita.

1980-luvun alussa Stefan Bremeristä tuli alakulttuurien, nuorison ja rock-maailman kuvaaja. Hän kuvasi kohteitaan läheltä heidän omassa ympäristössään, kaduilla ja klubeilla. Näin syntyivät kuvasarjat "Helsinki by Night" (1983), "Yön hahmot" (1984 -86) ja "Valokuva on Rock" (1982).

Sarjoissa "No Comments" ja "Still no comments" 1990-luvun alussa Bremer otti kantaa suomalaisen politiikan moraalin rappioon. 1990-luvun keskeisimmäksi tuotannoksi nousevat kuitenkin suomalaista naista ja miestä tutkivat kuvasarjat "Man" (1994 -96) ja "Woman" (1995-99). Kuvien hahmot ovat kuin karismaattisia veistoksia, jotka Bremer on rakentanut valon ja varjon voimakkaiden kontrastien avulla.

Syyskuussa 2005 Bremer esitteli Forum Boxissa näyttelyssään "Afrikka, Meno - paluu" lämpimän värikkäitä Afrikka-kuvia. Kuvista välittyi inhimillistä huumoria sekä kuvaajan utelias ja kunnioittava suhde kohteisiinsa.