Veden Varassa - Kolbeinn Hugi

01.07 2016 - 31.07 2016

 

The Future Must Be Destroyed Yesterday is an audiovisual spectacle that explores water as a vessel to all possible futures. Every day infinite future universes are destroyed by our mundane choices. What do these universes contain? Are there some universes that are beyond our power to destroy? Where there is water, there is life. A world void of life is void of us and beyond our reach. Water, is thus for us, the giver of life and destructor of futures. Let us celebrate some destruction.

A 3 hour hypnosis performance.


The Future Must Be Destroyed Yesterday on audiovisuaalinen spektaakkeli, joka tutkii vettä kaikkien mahdollisten tulevaisuuksien välineenä. Joka päivä arkipäiväiset valintamme tuhoavat äärettömän määrän tulevaisuuden universumeita. Mitä nämä universumit sisältävät? Onko olemassa universumeita jotka ovat tuhoamisvoimamme ulottumattomissa? Siellä missä on vettä, on elämää. Maailma ilman elämää on myös maailma ilman meitä ja on ulottumattomissamme. Vesi on siis meille elämän antaja ja tulevaisuuksien tuhoaja. Juhlikaamme hieman tuhoa.

Kolmen tunnin hypnoottinen performanssi.

 

Welcome to experience the ongoing performance on Thursday 30th of June a 5 p.m. - 8 p.m.!

Tervetuloa kokemaan jatkuva performanssi torstaina 30.6.2016 kello 17.00-20.00!

 

Veden varassa - islantilaistaiteilijoita Suomen rannikoilla on Pro Artibus -säätiön järjestämä suurnäyttely, joka levittyy neljään näyttelytilaan ja Tammisaaren kaupungin alueelle kesällä 2016. Hanke jatkaa Pro Artibuksen tuottamien pohjoismaisten nykytaidenäyttelyiden sarjaa ja on laajin koskaan järjestetty islantilaisen nykytaiteen esittely Suomessa.

Näyttelyn teemana on veden ja ihmisen välinen suhde. Lähtökohtana on veden merkitys islantilaisessa kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Meri on ollut niin Islannissa kuin Suomessakin sekä erottava että yhdistävä asia. Läpi ihmiskunnan historian kysymys vedestä ja sen käytöstä, sen omistus ja vaaliminen ovat asioita, jotka kietoutuvat niin kulttuuriin, kauppaan, teollisuuteen kuin taiteeseenkin. Arkipäiväinen teema, ihmisen riippuvaisuus vedestä, on hyvä lähtökohta näyttelylle, joka esittelee islantilaisen nykytaiteen moninaisuutta ja rikkautta.

Näyttely leviää eri paikkakunnille ja näyttelytiloihin kuin saaristo. Näyttely on esillä Helsingissä Amos Andersonin taidemuseossa ja Forum Box -galleriassa. Tammisaaressa näyttely on esillä Galleria Elverketissä, Villa Schildtissä ja kaupungin alueella. Yksittäiset osuudet ovat kaikki suunniteltu näyttelytilojensa luonteen perusteella. Näyttelyn taiteilijat edustavat islantilaisen nykytaiteen monimuotoista kurittomuutta ja valintoja, on ohjannut enemmän kiinnostuneisuus islantilaisten taiteilijoiden välisiä eroja kohtaan kuin halua löytää kansallisia yhteneväisyyksiä.

Näyttelyn taiteilijat edustavat eri sukupolvia ja lähestymistapoja, mutta he kaikki ovat työskennelleet vesi-teeman kanssa jo ennen tätä näyttelyä. Amos Andersonin taidemuseossa: Steinunn Gunlaugsdóttir, Ásdís Sif Gunnarsdóttir, Hekla Dögg Jónsdóttir, Sirra Sigrún Sigurðardóttir ja Rúrí. Galleria Elverketissä: Olga Bergmann & Anna Hallin, Birgir Snæbjörn Birgisson, Ósk Vilhjálmsdóttir ja Gunnar Jónsson. Tammisaaressa kaupunkitilassa: Unndór Egill Jónsson ja Finnbogi Pétursson. Villa Schildtissä: Bjarki Bragason. Galleria Forum Boxissa: Kolbeinn Hugi.

Näyttelyn nimeen sisältyy pienoinen sanaleikki. Suomeksi veden varassa tarkoittaa riippuvaisuutta vedestä, mutta myös veteen joutumista ja siellä olemista, ja implisiittisesti pinnalla pysyttelyä. Ruotsiksi näyttelyn nimi trampa vatten viittaa lähinnä veden pinnalla pysyttelyyn. Englannin By water liittyy veden äärellä olon lisäksi siihen, kuinka asiat kuljetetaan veden avulla, vesitse tai vesiteitse. Kolmikielinen nimi on myös suunnattu niille, jotka ovat kolmen kielen kanssa tekemisissä päivittäin. Monikielisyys sopii pienille kansoille, jotka joutuvat kommunikoimaan usein myös muulla kuin äidinkielellään.

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan englanninkielinen julkaisu, joka sisältää näyttelyn oheistekstejä, Islannin ja Suomen nykytaidekenttää esitteleviä artikkeleja ja Ásdís Sif Gunnarsdóttirin sanataideteoksen.

 

FT Juha-Heikki Tihinen

 

Trampa vatten - isländska konstnärer vid finländska kusten, är ett omfattande utställningsprojekt av Stiftelsen Pro Artibus. Under sommaren 2016 sprider utställningen ut sig över fyra utställningsutrymmen och intar dessutom offentliga platser i Ekenäs stad. Projektet är en fortsättning på Pro Artibus serie av nordiska samtidskonstutställningar, och den hittills största förevisningen av isländsk konst i Finland.

Temat för utställningen är förhållandet mellan vatten och människa. Utgångspunkten är vattnets betydelse i den isländska kulturen och samhället. Både på Island och i Finland har vattnet varit en avskiljande, men samtidigt förenande faktor. Under hela mänsklighetens historia har frågan om vattnet och dess bruk, om att äga och värna vatten, varit inblandad i kultur, kommers, industri och konst. Det alldagligaste av teman, människans beroende av vatten, är en god utgångspunkt för en utställning som förevisar den isländska samtidskonstens mångfald och rikedom.

Likt en skärgård sprider sig utställningen över flera orter och utställningsutrymmen. I Helsingfors visas utställningen i Amos Andersons konstmuseum och i galleri Forum Box. I Ekenäs är Galleri Elverket, Villa Schildt och stadens offentliga platser i bruk. Utställningsutrymmets karaktär ligger till grund för planeringen av varje enskild del. Det är ett intresse för skillnaderna mellan de isländska konstnärerna, snarare än nationell samstämmighet, som styrt valen av konstnärer. Följaktligen representerar utställningen den isländska samtidskonstens mångsidiga val och bångstyrighet.

Utställningens konstnärer representerar olika generationer och tillvägagångssätt, men alla har redan tidigare arbetat med temat vatten. I Amos Andersons konstmuseum: Steinunn Gunlaugsdóttir, Ásdís Sif Gunnarsdóttir, Hekla Dögg Jónsdóttir, Sirra Sigrún Sigurðardóttir och Rúri. I Galleri Elverket: Olga Bergmann & Anna Hallin, Birgir Snæbjörn Birgisson, Ósk Vilhjálmsdóttir och Gunnar Jónsson. På offentliga platser i Ekenäs stad: Unndór Egill Jónsson och Finnbogi Pétursson. I Villa Schildt: Bjarki Bragason. I galleri Forum Box: Kolbeinn Hugi.

Utställningens namn är en lek med ord. På finska betyder veden varassa att vara beroende av vatten, men också att hamna och vara i vattnet, och implicit att hålla sig på ytan. Det svenska namnet trampa vatten syftar i första hand på det sistnämnda. Engelskans by water tillför betydelsen av att vara vid vattnet, men också att transportera någonting vattenvägen eller med hjälp av vatten. Den trespråkiga titeln är också riktad till dem, som dagligen har att göra med tre språk. Flerspråkighet passar för en fåtaligare befolkning, som ofta måste kommunicera på andra språk än modersmålet.

I samband med utställningen ger Pro Artibus ut en engelskspråkig publikation. Den innehåller till utställningen relaterade texter, artiklar som presenterar samtidskonstens fält på Island och i Finland samt ett ordkonstverk av Ásdís Sif Gunnarsdóttir.

 

FD Juha-Heikki Tihinen

 

By Water - Icelandic artists on the shores of Finland, is a major exhibition mounted by the Pro Artibus Foundation, which will extend across four exhibition spaces, and outdoors in the town of Tammisaari, in summer 2016. The project continues the series of exhibitions of Nordic contemporary art produced by Pro Artibus, and is the most extensive showing of Icelandic contemporary art ever held in Finland.

The theme of the exhibition is the relationship between water and people. The starting point is the significance of water in Icelandic culture and society. In Iceland as well as Finland the sea has been something that both divides and unites. Throughout the history of humankind the question of water and its use, ownership of water and its conservation and protection, have been interwoven with culture, trade, industry and art. This everyday theme, humankind's dependence on water, is a good starting point for an exhibition that presents the diversity and richness of Icelandic contemporary art.

The exhibition will spread out across various municipalities and exhibition spaces like an archipelago. In Helsinki it will be shown at the Amos Anderson Art Museum and Forum Box gallery. In Tammisaari it will be at Gallery Elverket, Villa Schildt and in outdoor spaces in the town. The individual contributions have all been planned with the character of the exhibition space in mind. The artists represent the polymorphous indiscipline of Icelandic contemporary art, and the choices have been guided more by an interest in the differences between Icelandic artists than by a desire to find national common ground.

The contributing artists represent different generations and approaches, but they have all worked with the theme of water prior to this exhibition. At the Amos Anderson Art Museum: Steinunn Gunlaugsdóttir, Ásdís Sif Gunnarsdóttir, Hekla Dögg Jónsdóttir, Sirra Sigrún Sigurðardóttir and Rúrí. Gallery Elverket: Olga Bergmann & Anna Hallin, Birgir Snæbjörn Birgisson, Ósk Vilhjálmsdóttir and Gunnar Jónsson. Tammisaari outdoor areas: Unndór Egill Jónsson and Finnbogi Pétursson. Villa Schildt: Bjarki Bragason. Galleria Forum Box: Kolbeinn Hugi.

The title of the exhibition contains a minor play on words. The Finnish Veden varassa implies dependence on water, but also finding oneself in water and being there, and implicitly staying on the surface. Trampa vatten, the Swedish title of the exhibition, refers primarily to staying on the surface of the water. The English By Water is linked to being beside water, along with the way things are transported with the aid of water, via water or waterways. The trilingual title is also aimed at those who deal with these three languages every day. Multilingualism suits small nations that often have to communicate in a language other than their native tongue.

By Water will be accompanied by an English-language publication containing supplementary texts, articles profiling the contemporary-art scenes in Iceland and Finland, and a art of the written and spoken word by Ásdís Sif Gunnarsdóttir.

 

PhD Juha-Heikki Tihinen

 

Bio
Kolbeinn Hugi (1979)

Born in Reykjavík, Kolbeinn Hugi is an Iceland-resident artist of the generation that emerged in the wake of the great cataclysmic rift between art and artists in the bleak, neo-capitalist Reykjavík of modern times.

Kolbeinn Hugi has developed a complex audio-visual language that uses found materials, foamed water, fabrics, and layered, synthesized soundscapes. Visual pyramid and diamond motifs form a ritualistic system within his work. He often uses his body as a tool or vehicle for ideas within his practice, with recurring themes including absurd realities, dream spaces, utopian projections and humankind's modern-day disconnection and systematic alienation from the environment.

Kolbeinn Hugi was contacted by Edgar Cayce in the informal setting of the dream-state trances established by the great sleeping medium after his death in 1945. There, Kolbeinn Hugi absorbed the acute sensitivity to time and space associated with Cayce's phantom sculptures as they are installed in his Astral Pavilion.

Kolbeinn's work is simple and needs no explanation, aiming for the heart, not the head.

His work has been widely exhibited in the western world, and is housed in the collection of the National Gallery of Iceland.

www.kolbeinnhugi.net